Als het om ICT in de zorgsector gaat, ziet slechts 10 procent van de ondervraagden zichzelf overduidelijk als innovatief op dit gebied. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Thermometer Zorg & ICT’. Tijdens dit onderzoek is gekeken naar hoe zorginstellingen ICT-innovaties inzetten en zijn 77 personen (voornamelijk ICT-managers) ondervraagd. Hierbij zien ICT-managers van zorgorganisaties met minder dan 500 medewerkers de eigen organisatie vaker als innovatief op ICT-gebied, dan bij grotere zorginstellingen met meer dan 500 medewerkers.

ICT in de zorg

Er is een groot verschil in de mate van ICT-gebruik tussen grote- en kleine zorginstellingen. Zo maakt 43% van de zorginstellingen met meer dan 5.000 medewerkers gebruik van meer dan 200 applicaties, terwijl 71% van de organisaties met minder dan 500 werknemers maximaal 25 applicaties in gebruik heeft. ICT-oplossingen worden in de zorg vooral ingezet om kosten te reduceren en om de kwaliteit van de geleverde zorg te verhogen. Bovendien maken zorginstellingen steeds vaker gebruik van integreerde ICT-oplossingen, waarbij bijvoorbeeld zaken als patiëntenadministratie, personeelsadministratie en facturering via één systeem lopen.

Verschillen in zorg-ICT

Daarnaast zetten vooral kleine zorginstellingen cloudoplossingen in, om zo de efficiëntie op ICT-gebied te verhogen. Deze kleinere zorginstellingen besteden bovendien ook vaker ICT-processen uit aan een ICT-partner. Grote organisaties met meer dan 5.000 werknemers geven juist vaak aan dat zij ICT-processen in eigen beheer willen houden. Volgens de onderzoekers komt dit omdat deze organisaties bang zijn om de grip op ICT-processen te verliezen en omdat zij moeten voldoen aan strenge compliancy eisen met betrekking tot privacygevoelige informatie. Waar grote zorgorganisaties daarentegen in voorop lopen, is het gebruik van mobiele applicaties en de toepassing van sensoren om patiënten op afstand te kunnen monitoren.

Waar veel zorginstellingen tot slot in achterlopen, is het gebruik van Social Media. Deze kanalen zouden bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om patiënten voorlichting te geven over bepaalde behandelingen en om patiënten de mogelijkheid te geven om vragen te stellen en/of ervaringen te delen.

Innovatieve oplossingen die er toe doen

Bij Javelin ICT werken wij elke dag aan ICT-innovaties die er toe doen. Zo implementeren wij regelmatig cloudoplossingen en denken wij mee over ICT-oplossingen die de bedrijfsvoering van MKB-organisaties optimaal ondersteunen. U kunt bij ons terecht voor een diversiteit aan ICT-diensten, bijvoorbeeld het uitbesteden van uw ICT-beheer of het vernieuwen van uw ICT-infrastructuur. De professionals van Javelin ICT helpen u graag verder.