De invloed van mobiele apparaten – zoals smartphones en tablets – op aankoopgedrag blijkt groter te zijn dan verwacht. Dit blijkt uit de jaarlijkse eCommerce Assessment van Deloitte. Terwijl het aantal aankopen via mobiele apparaten relatief laag blijft, ligt de echte waarde van mobiele apparaten volgens Deloitte in het stimuleren van verkopen via andere kanalen. Zo wordt becijferd dat 19% van alle winkelverkopen in de V.S. – met een waarde van $593 miljard – in 2013 werd beïnvloed door mobiele apparaten.

Invloed van mobiel op aankoopgedrag in fysieke winkel

Traditioneel werd altijd aangenomen dat de interactie tussen online en offline vooral bestond uit ‘showrooming’, waarbij consumenten een product in de winkel bekijken om het vervolgens online te kopen. Nu blijkt dat het omgekeerde net zo goed waar is. Consumenten doen namelijk ook aan ‘webrooming’ waarbij online naar informatie wordt gezocht, om het product vervolgens in een fysieke winkel te kopen. Volgens het onderzoek van Deloitte leidt een bezoek aan een fysieke winkel in 61% van de gevallen tot een aankoop. Wordt er echter tijdens het winkelbezoek gebruik gemaakt van een mobiel apparaat in relatie tot het aankoopproces, dan verhoogt dit het conversiepercentage tot 78%. Daarnaast blijkt dat het aantal online verkopen hoger ligt bij online retailers die tevens beschikken over een fysieke winkel.

Verbeterpunten voor retailers

Volgens de onderzoekers doen retailers er te weinig aan om offline en online te integreren. Zo zouden fysieke winkels standaard gratis Wi-Fi aan moeten bieden en consumenten moeten wijzen op de mogelijkheden om extra informatie – zoals reviews en productvergelijkingen – via het internet op te zoeken. Door het winkelpersoneel te trainen in het stimuleren van consumenten om gebruik te maken van mobiele websites en apps terwijl zij in de fysieke winkel zijn, kan volgens de onderzoekers een winkelervaring worden gecreëerd die niet geëvenaard kan worden door retailers die alleen online opereren. Retailers die zowel online als offline opereren zouden daarnaast standaard de mogelijkheid moeten bieden om voorraden van fysieke winkels online in te zien en om online te bestellen en het product vervolgens in een fysieke winkel af te halen.

Javelin ICT: integratie van ICT oplossingen in retailomgevingen

Bij Javelin ICT juichen we de integratie van online en offline retail van harte toe. Net als in het hierboven besproken onderzoek, denken wij dat dit een positieve boost kan geven aan de winkelervaring. Zelf adviseren wij retailbedrijven op het gebied van het integreren van ICT oplossingen in hun fysieke winkel. Zo hebben wij voor iEar in Tilburg kijk- en luisterruimtes ingericht waarmee klanten direct kunnen ervaren of een televisie, projectiescherm of geluidssysteem aansluit bij hun behoeften. Kennismaken met onze dienstverlening? Bel dan naar 040- 850 3000, of neem contact op via onze website.