Narrowcasting staat voor het zenden van een specifieke boodschap naar een specifiek publiek op een vooraf bepaalde plaats. Op deze manier wordt gegarandeerd dat de ontvanger een boodschap ontvangt die zo relevant mogelijk is voor de situatie waarin deze zich bevindt. Een klassiek voorbeeld van narrowcasting zijn de displays in het openbaar vervoer, die op basis van GPS signalen de juiste haltes weergeven. In dit artikel zullen wij de laatste narrowcasting-trends bespreken, aan de hand van een aantal interessante toepassingen.

Opkomende trend in narrowcasting: gamification

Narrowcasting wordt vaak ingezet op plaatsen waar mensen moeten wachten. Omdat mensen op zo’n moment toch niets te doen hebben, zijn ze gevoeliger voor het ontvangen en verwerken van een boodschap. Sinds kort zijn er bedrijven die narrowcasting in combinatie met gamedesign inzetten om zo de wachttijd voor hun klanten draaglijker te maken. Zo test de pizzaketen Pizza Hut een innovatief concept waarbij klanten met behulp van een in hun tafel verwerkt touchscreen hun eigen pizza kunnen samenstellen. Op het scherm wordt een virtuele pizza weergegeven, waar de klant zelf ingredi├źnten op kan ‘slepen’. Vervolgens kan de zelf samengestelde pizza met een druk op de knop besteld worden. Op deze manier hoeft de klant niet meer te wachten op een serveerster die de bestelling op komt nemen en wordt aan de andere kant een deel van de druk op de bediening weggenomen.

Virtueel kleding passen: een innovatief narrowcasting systeem

Een andere handige vorm van narrowcasting is het virtuele pashokje. Hier is De Bijenkorf in mei 2014 een proef mee gestart. Met behulp van camera’s wordt het lichaam van een persoon ‘ingescand’ en weergegeven op een groot scherm. Vervolgens kan op het scherm worden weergegeven hoe verschillende kledingstukken staan op het lichaam van de betreffende persoon. Het geheel werkt op basis van de Kinect technologie van Microsoft, waardoor de virtuele paskamer bestuurd kan worden door middel van gebaren en armbewegingen. Door deze innovatieve vorm van narrowcasting hoeven klanten niet meer voor elk interessant kledingstuk hun kleren uit te trekken, om het vervolgens te kunnen passen. Daarnaast hoeft het winkelpersoneel veel minder kleren terug te hangen of opnieuw op te vouwen.

Javelin ICT en narrowcasting

U merkt het, de mogelijkheden van narrowcasting zijn eindeloos. Van slimme informatievoorziening tot gebruiksvriendelijke toepassingen in een winkelomgeving, het is allemaal mogelijk. Bij Javelin ICT denken wij graag mee met organisaties die erover denken om narrowcasting te gaan toepassen. Wij kunnen daarnaast de gehele ICT-infrastructuur voor u verzorgen, inclusief de benodigde narrowcasting software. Met Javelin ICT als uw ICT-partner heeft u daarom geen omkijken meer naar uw narrowcasting systeem. Geïnteresseerd in narrowcasting? Neem dan geheel vrijblijvend contact op via onze website of bel ons op 040- 850 3000.