Veel bedrijven verliezen grip op de ICT-kennis en ICT-vaardigheden van haar werknemers, ook al blijken die competenties juist essentieel. Uit onderzoek van de Universiteit van Twente blijkt met name dat werkgevers te weinig doen om te monitoren hoe het ervoor staat met de digitale vaardigheden van werknemers, als ook het ondersteunen in het verbeteren van mogelijke mazen in de aanwezige ICT-kennis, om effici├źnter gebruik van de ICT infrastructuur te garanderen. Bovendien kan het ruime tijdswinst opleveren voor medewerkers.

Voorbeelden van vaardigheden die bij werknemers nog al eens achter blijken te blijven betreffen onder andere het omgaan met specifieke bedrijfssoftware, spreadsheets en tekstverwerkers. Een gerelateerd onderzoek dat de UT eerder al uitvoerde toonde aan dat de gemiddelde Nederlandse medewerker maar liefst 8% van haar werktijd kwijt is door digitale onkunde en technische problemen, met name ouderen en laagopgeleiden blijken tegen problemen aan te lopen.

Meer dan alleen betrouwbare ICT Infrastructuur

Het lijkt er dus sterk op dat organisaties er goed aan doen om niet alleen te investeren in een betere ICT infrastructuur, maar ook oog houden voor de interactie tussen de aanwezige systemen en medewerkers, en waar nodig te ondersteunen met trainingen.

Benieuwd hoe wij kunnen ondersteunen in het inrichten van systemen die werknemer-vriendelijk zijn? Neem gerust contact op met een van onze ICT experts!