In de Retail branche is de druk op fysieke winkels flink toegenomen door de sterke groei van concurrerende webshops. Mensen willen steeds minder van eigen vervoer gebruik maken om te winkelen en ook de vergrijzing heeft zijn impact op het afnemende winkelbezoek. Winkels zoeken de oplossing van deze verslechterde omstandigheden te vaak in het verlagen van prijzen, zo stelt de Rabobank. Winkels zouden meer baat hebben bij investeringen in integratie van ICT in de winkelbeleving.

Die zet zou met name slim zijn omdat fysieke winkels in beginsel hogere structurele kosten hebben door bijvoorbeeld het behouden van een pand. Om die reden is het voeren van een prijzenoorlog met online retailers niet verstandig, en is een focus op een bijzondere winkelervaring, ondersteund door technologie, een veel betere differentiatie-methode.

Winkel-ervaring, mogelijk gemaakt door technologie

Met name flexibiliteit en wendbaarheid moeten voor winkeliers het uitgangspunt zijn bij het opzetten van een dergelijk systeem. Inzichten die Javelin ook heeft opgedaan bij het ondersteunen van audio-winkel iEar. In een klantcasus is meer te lezen over die samenwerking. Benieuwd naar mogelijkheden voor uw winkel? Neem gerust contact op.