Uit verschillende onderzoeken blijkt dat downtime van de ICT-infrastructuur een grote kostenpost is voor bedrijven wereldwijd. Met downtime wordt bedoeld dat bepaalde systemen tijdelijk niet bereikbaar zijn. Deze uitval van systemen en eventueel dataverlies, leidt vervolgens tot verlies van inkomsten, verlies van productiviteit en vertraging in productieprocessen. In één onderzoek wordt zelfs becijferd dat het verlies van data en ongeplande downtime alleen al in Nederland goed is voor een schadepost van 3,2 miljard euro.

Slecht gepland systeembeheer

Uit een onderzoek onder Chief Information Officers van 760 bedrijven met meer dan 1000 werknemers, blijkt dat een belangrijke oorzaak van downtime, de tijdsdruk is die systeembeheerders ervaren. Doordat bedrijfssystemen steeds vaker geacht worden om altijd online te zijn, is het tijdsvenster voor onderhoud aan systemen steeds kleiner geworden. Wanneer het systeembeheer vervolgens niet goed gepland wordt, kan dit er bijvoorbeeld toe leiden dat een verkeerde back-up wordt teruggezet of de verkeerde server wordt uitgeschakeld, waardoor er downtime of verlies van data ontstaat. Een betrouwbare en ervaren systeembeheerder is daarom essentieel voor het voorkomen van downtime.

Proactief netwerkbeheer

Een andere bron van productiviteitsverlies, is een langzaam netwerk en bedrijfsapplicaties die daardoor slecht presteren. Uit een ander onderzoek dan het hierboven genoemde, blijkt namelijk dat 42% van de 400 ondervraagde IT-professionals te maken krijgt met netwerkuitval en trage netwerken. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om uw bedrijfsnetwerk continu te monitoren, zodat eventuele knelpunten zo snel mogelijk gesignaleerd en opgelost kunnen worden. Op deze manier kunnen de prestaties van uw netwerk op ieder moment gegarandeerd worden.

Javelin ICT: uw ICT-infrastructuur in veilige handen

Als ICT-partner van bedrijven uit het MKB, snappen wij dat downtime een directe negatieve impact heeft op uw bedrijfsvoering. Gelukkig zijn wij in staat, om met onze expertise en ervaring, downtime tot een minimum te beperken. Hier worden duidelijke afspraken over vastgelegd in een zogenaamde Service Level Agreement (SLA). Zo kunt u ervan uitgaan dat uw systeem- en netwerkbeheer bij Javelin ICT in goede handen is. Bent u niet tevreden over de huidige prestaties van uw ICT-infrastructuur? Dan maken wij graag kennis met u, om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen. U kunt ons bereiken via onze website, of op telefoonnummer 040 – 850 3000.