Dat ICT steeds meer als een rode draad door organisaties loopt is niet nieuw, maar de impact is wellicht nog groter dan veel organisaties denken. Uit onderzoek van het Amerikaanse Datamation blijkt dat maar liefst 43% van de organisaties die te maken heeft met een zware ICT-crash, in sommige gevallen door een natuurramp, failliet gaat door een tekort komend rampenplan. Ook organisaties die wel een dergelijk plan hebben kan het fout gaan, simpelweg omdat de plannen soms niet goed genoeg in elkaar steken.

Het onderzoek identificeert een aantal fouten die veel gemaakt worden in dergelijke ICT noodplannen. Een eerste probleem heeft betrekking op de back-up voorziening van bedrijven. Vaak worden niet de juiste gegeven opgeslagen, of is juist de opslagmethode zelf niet goed. Dit leidt ertoe dat bedrijven in geval van een ICT-crash ondanks herstel-mogelijkheden alsnog niet verder kunnen werken. Een ander veel voorkomend probleem is een gebrek aan testen van noodplannen. Het is goed om het plan door testen door te lichten op potentiële problemen, en het is bovendien goed voor medewerkers om ervaring op te doen met het handelen in noodsituaties.

Cruciaal om ICT beheer goed te regelen

Andere problemen die naar voren komen in het onderzoek zijn een gebrek aan inzicht in cruciale systemen, een gebrek aan protocollen voor communicatie in een noodsituatie en in sommige gevallen blijkt zelfs het rampenplan zelf verloren te zijn gegaan bij de ICT-crash. Allemaal zaken die organisaties dus goed moeten regelen willen ze niet tot de 43% behoren die een ICT-crash gemiddeld gezien niet overleven.

Benieuwd of uw ICT-noodplan wel waterdicht is? Of in het algemeen benieuwd naar stappen die u kunt nemen om een dergelijke crash te voorkomen? Neem gerust eens contact met ons op via het contact-formulier aan de rechterkant van deze pagina…