ICT nieuws
18
okt

Digitale transformatie knelpunt bij veel bedrijven

Digitale transformatie knelpunt bij veel bedrijven | Systeembeheer | Javelin ICT Eindhoven

Uit onderzoek van Capgemini’s Digital Transformation Institute blijkt dat veel bedrijven kampen met een tekort aan zowel leiderschaps- als digitale capaciteiten om een digitale transformatie te laten slagen. Het verbeteren van de klantervaring lukt vaak wel, maar het hervormen van de back-end processen blijft een knelpunt. Iemand met leidinggevende capaciteiten die inhoudelijk op de hoogte is en bovendien de medewerkers betrekt in het gehele proces, is cruciaal voor het succes van een dergelijke digitale transformatie.

Klantervaring hoogste prioriteit

De klantervaring lijkt bij veel bedrijven de hoogste prioriteit te hebben. Steeds meer organisaties brengen hun producten en diensten onder de aandacht via mobiele kanalen, namelijk 43 procent van de organisaties in 2018 ten opzichte van 23 procent in 2012. Gezien de toename in gebruik van online kanalen en apps en de ontwikkelingen op het gebied van Internet of Things van de afgelopen jaren, is dit geen vreemde uitkomst.

Echter, op het gebied van de operationele uitvoering is er een daling te zien ten opzichte van 2012. Slechts 29 procent van de organisaties past zijn bedrijfsprocessen aan om sneller te kunnen anticiperen op externe ontwikkelingen. In 2012 was dit percentage 34 procent. Ook het digitaal samenwerken krijgt niet de aandacht die het verdient. Nu geeft 38 procent van de bedrijven aan dat het digitaal samenwerken tussen collega’s mogelijk is, terwijl dit in 2012 70 procent was. Uiteraard zijn de eisen hieromtrent de afgelopen jaren ook erg veranderd.

Digitale cultuur

Het creëren van een juiste digitale cultuur om een succesvolle digitale transformatie te bewerkstelligen is voor veel organisaties dus een struikelblok. Slechts 38 procent van de bedrijven heeft een plan voor de digitale omscholing van medewerkers. Hoewel er niet direct een vooruitgang lijkt te zijn op het gebied van digitale transformatie, is de manier waarop een transformatie wordt vormgegeven de laatste jaren vanzelfsprekend erg veranderd. Door nieuwe technologieën zoals AI (Artificial Intellegence), machine learning en Internet of Things, zijn er een stuk meer kansen (en dus ook uitdagingen) voor bedrijven. Het investeren in nieuwe technologieën en het meekrijgen van medewerkers zijn daarom twee essentiële factoren binnen een digitale transformatie.

Meer over digitalisering

Digitale transformatie met Javelin ICT

De ICT-experts van Javelin ICT kunnen u advies of ondersteuning bieden bij de digitale transformatie binnen uw bedrijf. Eens met ons om de tafel om de mogelijkheden te bespreken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het online contactformulier of door ons te bellen op 040 – 850 3000!