ICT nieuws
26
sep

AR en VR gebruik voor werknemers

AR en VR gebruik voor werknemers | Systeembeheer | Javelin ICT Eindhoven

Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) zijn twee begrippen die veel met elkaar te maken hebben. Toch zit er verschil in deze twee soorten technologieën. Bij Augmented Reality wordt er namelijk informatie toegevoegd aan de werkelijkheid. Een voorbeeld van Augmented Reality is de app Pokémon Go, waarbij gebruikers de Pokémon-figuren in hun eigen omgeving plaatsen om ze vervolgens te “vangen”. Bij Virtual Reality wordt de werkelijkheid volledig vervangen door een digitale wereld. Zo werd er op de Miljonair Fair gebruikgemaakt van een VR-bril. Door de bril op te zetten leek het voor de bezoekers net alsof zij op een luxe jacht rondliepen.

Gebruik van VR en AR voor bedrijven

Ongeveer 30 procent van alle bedrijven die actief zijn op het gebied van reparatie en onderhoud maakt op dit moment al gebruik van AR en/of VR technieken. De technieken worden bijvoorbeeld ingezet om componenten die fysiek niet zichtbaar zijn digitaal te bekijken, om referentiematerialen digitaal te raadplegen, om digitale instructies te raadplegen en om infrastructuren te visualiseren. Zo heeft Airbus die inspectietijd van bepaalde vliegtuigen kunnen terugbrengen van drie weken naar drie dagen door monteurs digitaal toegang te geven tot volledige 3D-modellen van het betreffende toestel. Bij Porsche wordt AR ingezet om technische informatie binnen het gezichtsveld van monteurs weer te kunnen geven en om monteurs van op afstand te kunnen instrueren. Volgens Porsche leidt dit tot een tijdsbesparing van 40 procent. Ten minste 75 procent van alle bedrijven die op grote schaal gebruikmaken van AR en/of VR geven aan dat zij hier een operationele winst van ten minste 10 procent mee behalen.

VR en AR in Nederlandse bedrijven

Ook Nederlandse bedrijven maken steeds vaker de stap naar AR en VR. Doordat de toegevoegde waarde duidelijker wordt, durven steeds meer bedrijven met de technieken te experimenteren. In Nederland worden de technieken vaak vooral ingezet voor marketingdoeleinden. Zoals voor het vermarkten van producten met een hoge belevingswaarde. Door hiervoor VR in te zetten kunnen potentiële klanten het product gemakkelijk ‘beleven’. Denk bijvoorbeeld aan het luxe jacht wat met behulp van VR bezocht kan worden, zonder dat hiervoor naar het daadwerkelijke jacht wordt afgereisd. De verwachting is dat Nederlandse bedrijven in de toekomst ook steeds vaker AR en VR zullen gaan inzetten om de productiviteit binnen de organisatie te verhogen.

Productiviteit en efficiëntie verhogend

AR en VR hebben de potentie om binnen heel veel sectoren de productiviteit te kunnen verhogen. Samen met technieken als voice recognition en voice control kan AR er bijvoorbeeld voor zorgen dat werknemers hun handen vrij hebben tijdens het raadplegen van informatie. Denk aan chauffeurs die route-informatie kunnen raadplegen via een slimme bril, productontwikkelaars die gemakkelijk prototypen in 3D kunnen raadplegen en therapeuten die patiënten met een angststoornis kunnen behandelen met behulp van VR. Naast het verhogen van de productiviteit, kunnen de technieken bovendien ook een rol spelen op het gebied van veiligheid op de werkvloer.

Meer over innovatieve technieken:

State of the art technieken van Javelin ICT

Bij Javelin ICT maken we altijd gebruik van de laatste technieken op het gebied van ICT. Ons team bestaat uit ervaren specialisten met een voorliefde voor techniek. Dit betekent ook dat wij bijzonder veel interesse hebben in AR en VR. Bent u op zoek naar een partner die u kan helpen met vraagstukken op het gebied van ICT en die moderne ICT-oplossingen voor u kan ontwerpen, realiseren en onderhouden? Neem dan vooral vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten maken graag kennis met u.